24. listopadu 2013

Kaki (tomel nebo taky chmura)

Na stromě vypadá jako kříženec mezi jablkem a rajčetem
Fakt zvláštní jména, nikdy jsem je neslyšel. Je to česky, pokud přemýšlíte, jak se to vyslovuje a je to ovoce. Už je to pár týdnů, co jsem se s tímto ovocem seznámil, anglicky je to persimmon, ale o česká jména jsem zjistil až dnes.
Když jsem přijel, začalo pršet, takže většinu rychle schovali

Píšu o tom, protože je zrovna sezóna tomelů. Ovoce tady je sezonní, takže se jí, co zrovna roste, ale celý rok roste něco (třeba za měsíc má začít sezona jahod). Oblast kolem Hsinchu je známá pěstováním tohoto ovoce, pěstuje se v okolních kopcích a horách. Taiwanci milují kaki koláč, sušené kaki, kaki saláty a samozřejmě i čerstvé kaki. Ochutnal jsem už většinu verzí a není to špatné, ale asi bez toho dokážu žít. Podrobnější info (http://cs.wikipedia.org/wiki/Kaki).

Dnes jsem se vydal na kaki farmu. V okolí jsou jich desítky, některé jsou však turistické farmy. O jedné turistické farmě jsem už psal, ale tyto jsou menší a zaměřené na kaki. Na pěstování, sbírání, sušení, jídlo, kořalky...Vydal jsem se na farmu do města Xinpu (Šinpchu). Tahle farma je známá po celém Taiwanu, ale asi hlavně proto, že vypadá hezky na fotkách. Byly tam ukázky zpracování, turisti si malovali přáníčka s logem kaki a tak. Dali mi ochutnat čaj, kořalku a koláč a najedou začalo pršet a všechno zavřeli a byl konec.

Sušení
Každý týden se snažím ochutnávat nové druhy ovoce, pořád je jich dost, které jsem nezkusil a ani nevím, jak se jí. Kaki za ochutnání stojí, koláč je z něj taky dobrý, a to je asi tak všechno, co se dá o tomto ovoci napsat. Nemyslím si, že o něco přicházíme tím, že ho v Česku nemáme.