16. února 2014

Angkor

Angkorské chrámy jsou důvodem, proč většina lidí do Kambodže jede. Není to pouze známý Angkor Wat.  Ten je nejdominatnější a nejvíc navštěvovaný. Pro mě byly nejkrásnější chrámy schované v džungli, kam moc turistů nechodí, běhají tam opice a zarůstají džunglí. Tam jsem měl někdy pocit, jako bych ten chrám zrovna objevil a atmosféra je naprosto jiná než v Angkor Wat, kde do sebe turisti naráží, stojí se fronty na schody a otravují vás prodejci suvenýrů.
Stovky lidí ve frontě do třetího podlaží Angkor Wat
 To ale neznamená, že se mi Angkor Wat nelíbil. Je to jedno z těch míst, kde máte ten šimravý pocit v břiše když přicházíte. Jako první pohled na Eifelovku nebo Pražský hrad, na fotce jste to viděli tisíckrát, ale realita je mnohem lepší.
Angor Wat, svatyně




Vstupní brána a cesta k Angkor Wat

 Angor Wat byl pravděpodobně určen jako hrobka a chrám pro bohy a byl tak trošku mimo hlavní dění v Angkoru. Hlavní bylo město Angor Tomb s královským palácem Bayon.
Jedna z tváří v Bayonu

Chrám v Angkor Tomb


Hodně chrámů zarůstá, většina vegetace je už zlikvidovaná, ale někde stromy musely nechat, aby neponičili chrámy

Most k bráně do Angkor Tomb

Bayon, druhý nejznámější chrám v oblasti

Bayon zezadu

Bayon je postaven tak, aby vás na jakémkoliv místě viděla nějaká tvář, má jich být 216 a každá je trošku jiná. Mají symbolizovat dohled nad obyčejnými lidmi. Byl to hlavní palác Javamarmana VII

"Náměstí" v Angor Tomb


Angkor Tomb je obrovské, odhadem 25km čtverečních. Ale není to všechno. Za městem jsou další chrámy, desítky chrámů. První den jsem šel malý okruh chrámů asi 17km pěšky. Druhý den jsem projel velký okruh 30km na kole a stálo to za to. Většina turistů se vozí autobusy jenom ke dvěma nebo třem nejznámějším místům naskočí zpátky do busu a jednou dál. Když jsem to projížděl na kole, tam jsem mohl zajet do džungle. Nikde nikdo není jenom zvířata, protože pořád je to skutečná džungle a najednou se mezi stromy objeví další chrám. Takové jsou podle mě největší zážitky z Angkoru.












 Vstup na jeden den stojí 20 dolarů. Je to vzhledem k místním cenám poměrně předražené, protože to průměrný kambodžan vydělává víc než týden. Chrámy se postupně rekonstruují a opravují, ale většinou to dělají cizinci. Místní tady jenom prodávají, rekonstrukce je moc nezajímají, jednu z rekonstrukcí dělají a platí i Češi.